Tuesday, May 12, 2015

The Return of Superman - Bagaimana Cara Mendidik Anak di Korea

The Return of Superman - Bagaimana Cara Mendidik Anak di Korea

Apabila melihat pada tajuk program ni, saya ingatkan cerita kartun superman. Selalunya saya skip je bila tengok tajuk tu sebab rasa macam kurang minat lah cerita jenis camni. Itu apa yang ada dalam kepala otak ni lah..hehe..

Tapi kan, ada satu hari tu, sepupu saya ni memang minat gila K-pop buka la siaran ni. Macam best lah plak. Rupanya program ni mengisahkan tentang seorang bapa (warga korea) yang mengambil tugas atau cabaran untuk mendidik dan mengasuh anak-anaknya daripada ibu mereka. Dalam program ni, ada beberapa keluarga yang didokumentasikan bermula dari anak mereka bangun tidur, sediakan makanan, mandikan, bermain, berjalan-jalan dan macam-macam lagi lah. Rasanya kebanyakan bapa kat Malaysia ni agak susah kot nak buat camtu. Tapi kan, comel betul gelagat budak-budak tu.

Ha...lagi satu, bukan calang-calang keluarga yang diambil dalam program ini, ada yang anaknya kembar 2, ada yang kembar 3, ada yang sikapnya agak matang dari usia (padahal bapanya sangat keanak-anakkan), dan lain-lain.
Yang membuatkan program ini sangat menarik ialah kita dapat belajar bagaimana orang Korea mendidik mereka. Sikap orang Korea yang paling unik adalah mereka memiliki tradisi family oriented yang sangat baik sehingga sangat menyenangkan melihat bagaimana keluarga itu dibangunkan.

Anak kecil dilayan dengan sangat sabar dan sesuai dengan umurnya sehingga mereka akan memiliki waktu atau zaman kecil yang menyenangkan. Saya suka sangat tengok. Saya paling respect kepada bapa yang mempunyai anak kembar tiga itu, bapa mereka sangat sangat penyabar dengan kelakuan triplet yang pelik dan macam-macam hal tu. Saya rasa cara mengasuh dan mindset terhadap anak kecil dalam program ini boleh kita ambil pengajaran dan diterapkan di Malaysia

** kat bawah ni saya sertakan video dari Youtube...best...hehe...:)


No comments:

Post a Comment